Bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet
Klagenævn
Vi i har tidligere omtalt justitsministeriets arbejde med at forbedre forbrugerbeskyttelsen på parkeringsområdet. Et virvar af forskellige regler der gør det svært at undgå at bryde loven – selv for den omhyggelige bilist. Arbejdet resulterede i en rapport som kan ses her:
Den dannede baggrunden for ændringen af færdselsloven i februar 2014 hvorefter en almindelig bilist ikke længere var tvunget til at lede på internettet efter lokale regler før han parkerede. Det var her at DFAC og ombudsmanden fik slået fast, at også en autocamper på højst 3.500 kg. var ‘almindelig’.
Nu bliver færdselsloven igen ændret for at indføre en anden af rapportens anbefalinger – et uvildigt klagenævn for parkeringsafgifter. Det fremgår af en pressemeddelelse fra transportministeriet:
Det har altid været muligt at klage til domstolene over en uretsmæssig parkeringsafgift, men det kan være dyrt og besværligt. Visse private parkeringsselskaber har været beskyldt for at spekulere i dette. For at mene, at det er vigtigere at få udskrevet en afgift end at den er helt korrekt pålagt. Nu bliver det nemmere at klage over sådanne private afgifter.
Klagenævnet skal dog først senest være oprettet om et år – 1. juli 2018. Og stadig skal man nok ikke forvente at få medhold i overtrædelser som man selv vurderer som bagateller – 10 minutter for længe eller bagenden af bilen ud over rabatten. Men når du har tænkt dig om og mener du overholder lovgivningen, så vil du blive bedre beskyttet med et sådant klagenævn.
Henrik Krebs
Formand DFAC.