Forøgede bødestørrelser – også for autocampere?
Med den stigende lastbilstrafik på vore motorveje er der blevet pladsmangel på rastepladserne. Særlig for en udenlandsk lastbil med langt hjem er rastepladserne en oplagt mulighed for at parkere indtil vognmanden har et retur-læs. Parkering med henblik på rast/hvile er fint – det er det rastepladserne er beregnet til. Ifølge Transportministerens svar til Folketinget fra 31.8.2017 er det også naturligt og problemfrit med ‘picnic’ i denne tid. Men lastbilernes langtidsparkering har medført pladsproblemer på rastepladserne. Rastepladsens tømme-område kan være taget i brug, og i det hele taget kan det være et problem f.eks. for en lidt bredere autocamper at komme frem. På grund af overbelægning og meget lange ophold har ministeriet derfor taget initiativ først til at indføre tidsbegrænset parkering på lastbilpladserne – 25 timer – og er nu undervejs med i en ændring af Færdselsloven at firedoble afgiften for lastbiler, der parkerer ulovligt til over 2.000 kr – ikke bare på motorvejsrastepladser, men også på ramperne og det der kunne blive lastbilernes alternative muligheder for parkering: Overalt udenfor motorvejssystemet.I DFAC søger vi at gøre Danmark autocampervenligt. Derfor holder vi også efter bedste evne øje med lovgivningsarbejdet. Men vedrører lastbilerne overhovedet os som autocamperturister? Vor grundholdning er, at en autocamper er en personbil, ikke en campingvogn med indenbordsmotor og ikke et ‘tungt erhvervskøretøj’ – heller ikke i færdselslovmæssig henseende. Heller ikke hvis totalvægten er over 3.500 kg som det er tilfældet med nogle danske og flere udenlandske autocampere. Derfor BURDE færdselsregler for lastbiler ikke være vort område.
Imidlertid er teksten i ministeriets lovudkast formuleret til at omfatte ALLE biler over 3.500 kg.
I forhold til lastbiler udgør autocamperne kun en lille gruppe, som Folketinget ikke altid indtænker i deres lovforslag. Det prøver DFAC så at gøre. I vores medlemsforum FritForum kan du læse vores ændringsforslag. Vi har valgt at gøre det så simpelt som muligt ved kun at omfatte det enkle begrundede forslag, at ‘over 3.500 kg’ burde rettes til ‘lastbiler’ eller ‘over 7.500 kg’.
Læs hele forslaget her .
Måske blot en drøm, men lykkes det, så kunne vi måske i fremtiden få ændret vægtgrænsen tilsvarende i færdselslovens § 92c stk 4 – den der p.t. tillader lokale uskiltede p-begrænsninger for alle køretøjer over 3.500 kg, herunder for autocampere. Dette ville være et stort skridt mod at gøre Danmark mere autocampervenligt.