Ingen afgiftslettelse for strøm og vand til autocampere
Folketinget har i dag vedtaget L122, Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af ledningsført vand, spiritusafgiftsloven, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og øl- og vinafgiftsloven: http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L122/som_vedtaget.htm
Lovforslag ser vi masser af hver dag – men inde bag denne blandede landhandel af forslag til lovændringer, gemte sig også et forslag om ”Lempelser i elafgiften og vandafgiften for campingpladser og lystbådehavne”. Formålet med loven var at styrke dansk turisme – noget DFAC jo gerne bidrager til.
I DFAC er vi tilhængere af, at vi skal kunne parkere og overnatte hvor vi vil – under hensyn til loven, andre mennesker og faste beboere. Vi skal også have mulighed for – hvis det er behovet – at vælge en dedikeret p-plads for autocampere med faciliteter. Det vi arbejder for, er det FRIE valg.
Vi foreslog derfor i vores høringssvar, at reduktionen i afgifter også skulle gælde for autocampere, der parkerer på lystbådehavne eller andre steder og her køber ”pakker” med parkering, vand, el osv. FLID, Foreningen af lystbådehavne i Danmark, fremsatte lignende forslag. At det kun gælder faste ‘pakker’ – ikke kWh-afregnet strøm – noget EU-lovteknisk, som vi ikke skal komme ind på.
Men ministeriet har sagt – og gentaget – et ”nej”, ud fra en formodning om, at også el-biler herved kunne tanke billigere strøm end det er hensigten. Kun såfremt man er på en plads med udlejningstilladelse efter campingreglementet, kan ejeren få reducerede afgifter for strøm uden måler til autocampere.
Vi gjorde, hvad vi kunne, for at hjælpe danske AC-pladser over en bred front – men sådan blev det ikke.
Godt eller skidt? Tja… skidt for de autocamperpladser, der tager en fast pris for enten strøm eller for alle faciliteter. Godt for alle campingpladserne der leverer strøm til fast pris til campister. Både godt og skidt for lystbådehavnene, der nu kan levere billigere strøm til lystbådene men skal have ekstra måler til autocampere, hvis de også vil levere til dem. For den enkelte autocamperbruger er beløbet lille.
Men der gennemføres nu en afgiftsdifferentiering i forhold til lystfartøjer og campingenheder på campingpladser når vi bruger vand og strøm uden måler. Og ét eller andet sted passer det os meget godt, at vi ikke slås i hartkorn med disse.
Selvom det er dejligt at spare penge, er det fint at få understreget – igen – at vi ikke er sammenlignelige med lystbåde og campingvogne, men at vi er personbiler med fri bevægelighed, og med rettigheder og pligter i hht. Færdselsloven. Det mener Skatteministeren også, kan vi se af både svarene vedr. registreringsafgiften og svaret her.
Venlig hilsen Henrik og Jytte