I Frankrig siger man velkommen til autocampere, i Silkeborg siger man forsvind ud af byen senest kl. 24.00.
Min kone og jeg kører i øjeblikket rundt i Provence i vores autocamper. Her møder vi en helt fantastik imødekommenhed i de mange små og mellemstore byer, vi kommer igennem. Her er det helt normalt, at byen/kommunen etablerer pladser til autocampere i, eller lige udenfor byen. De indeholder alt det man har brug for som autocamperturist – en tilstrækkelig stor P-plads, mulighed for aftapning af spildevand, tankning af frisk vand, samt skraldespande. For det meste er det gratis at bo på pladserne, men nogle steder skal man betale for vand. I enkelte byer koster parkering 8-9 euro/døgn.
I Frankrig har man indset, at hvis man byder autocamper-turisterne velkommen, bruger de også penge i byens butikker og restauranter og måske bliver de ligefrem i flere dage.
I Silkeborg har vi for nyligt fået etableret P-pladser til autocampere og det er rigtig godt; men desværre har man med et natligt parkeringsforbud, udelukkende for den personbilstype, der kaldes autocamper, sat en effektiv stopper for at turisterne bliver i byen i flere dage. Det fremgår af kommunens beslutningsprotokol, at man har indført dette forbud, fordi campingpladserne ikke mener det er en god ide, da de mener, det er konkurrenceforvridende. Med andre ord kommer kommunen campingpladserne i møde på bekostning af byens øvrige forretningsliv og attraktioner.
Mange i autocamper bruger deres bil hele året og hvor mon de skal være, når campingpladserne lukker og slukker midt i oktober? At bynære p-pladser til autocampere skulle være konkurrenceforvridende, modbevises i vores nabolande og i Frankrig, hvor vi er nu. Her lever campingpladser, autocamperpladser og autocamperparkering i fredelig sameksistens.
Her i Frankrig er der, som skrevet, mange gratis pladser; men det behøver ikke at være gratis – vi betaler gerne et rimeligt beløb for det, vi har behov for; men som alle andre, ønsker vi ikke at betale for noget vi ikke har brug for.
Det er tilsyneladende ikke gået op for størstedelen af campingpladserne, som kun tilbyder »hele camping-pakken«, det halve af året og til priser der er 2-4 gange det, man betaler på en tysk autocamperplads.
Det er ikke underligt, at mange udenlandske turister i autocamper kun bruger Danmark som transitland i forbindelse med rejser til vores nabolande.
Så Silkeborg, få nu fjernet det fjollede og turistfjendske natlige parkeringsforbud, så byen kan komme på det internationale »autocamper-kort« som et sted, man er velkommen – også når campingpladserne er lukkede. Dette vil komme både turisterne og byens erhvervsliv til gode – inklusive byens campingpladser.
Bargemon, hvor vi er lige nu, er et godt eksempel på, hvordan man byder autocampere velkommen i Frankrig. Bargemon er en landsby på størrelse med Gjessø.
Frit oversat og forkortet står der på skiltet ved indkørslen til pladsen: Velkommen. Ophold på pladsen er gratis i 72 timer og er forbeholdt autocampere. Behandl venligst pladsens udstyr pænt.
Serviceområdet er til fri disposition, men bilvask er ikke tilladt. Jetoner til elektricitet kan købes hos byens forretninger. Der er reserveret 5 pladser til autocampere 200 meter fra centrum, og der er et fint serviceområde til aftapning og påfyldning. (Det har vi heller ikke i Silkeborg).
Det hele, undtaget el, er gratis. Der holder lige nu 4 campere på pladsen – så den er godt besøgt, selv på denne årstid.
Hilsen fra et autocamper-venligt land.
NIELS JØRGEN JENSEN.